“Ikke ødelegg hva du har ved å ønske det du ikke har; fordi det du har nå var engang blant de tingene du en gang bare kunne håpe på” – Epikur
Hva tenker du når du hører ordet “hedonisme”? Mange tenker kanskje på en person som lever med en overdose av glede, narkotika, alkohol og hva enn som kan gi deg en følelse av ren ekstase. Dette er hva en ofte tenker på som en hedonist sin beste venn og Epikur som leste en del av hva han mente var de mer kjedelige filosofene som Platon og Sokrates var mannen som kom opp med denne tanken om hedonisme. Epikur var enig og mente også at glede var den eneste verdien som var verdt og faktisk streve for, men han tenkte på en type glede du kan få gjennom et enkelt liv, med gode samtaler og bra mennesker rundt deg. Han kalte dette ideelle stadiet for ataraxia, eller indre ro som vi ville sagt nå. Så okay, hvordan skal vi i følge Epikur oppnå dette livet?
Epikurismen er et helt system med retningslinjer for å sikre at du lever godt. Dette går i sterk kontrast med mange av de andre filosofiske systemene som var på Epikur sin tid som heller handlet om å finne objektive sannheter og løse metafysiske spørsmål. Epikur presenterte tre rettningslinjer for å leve det gode liv.
De tre retningslinjene
1: Minsk din egen lidelse først: Epikurisme mener ikke at vi nødvendigvis må søke etter glede og nytelse hele tiden. Det å legge opp en hel dag til å sitte inne og spille, se film eller binge en serie på netflix, eller hva annet som er med å gjøre deg glad er langt ifra hva Epikur snakker om. Hva han heller tenker på et det å minste smerte og prøve å oppnå dette stadiet av ataraxia. Økonomien, en lyd fra bilen din eller haugen med skitten oppvask du har stående er med å skape en forkynnende følelse av elendighet. Det er da lett å tenke at hvis vi hadde fått en ferie eller vunnet i lotto så kunne vi ha kommet oss vekk fra disse problemene og blitt lykkelige, men her sier epikurismen at hvis vi faktisk ønsker lykke burde vi streve for å minske elendigheten følt av disse tingene først og ikke dytte de vekk eller distrahere oss med andre midlertidige gleder. Med andre ord må vi konfrontere lidelse før vi kan lete etter glede. Epikur tar opp det at en stor del av våre lidelse kommer fra hva han kaller “irrasjonelle frykter”. Dette er ting som døden og fremtiden. Han sier at egentlig aldri opplever døden og at det at vi skal dø er så sikkert så det å gå rundt å være redd for den blir da ubegrunnet. Fremtiden er usikker og så lenge vi er åpne for det ukjente og kan ha selvtillit ovenfor det absurde i det ukjente så kan vi være i fred med fremtiden
2: Sette pris på dine kontakter: En av de mest sentrale aspektene i epikurismen er det å verdsette og skape venner. Epikur sa at “av alle midlene for å sikre lykke gjennom hele livet, er den aller viktigste å anskaffe venner. Det er ikke så viktig at vennene våre hjelper oss oss som den sikre kunnskapen om at de en gang vil hjelpe oss”. Dette er noe vi kan se igjen i forsking som viser at menneskers lykkeligste øyeblikk er de som de har brukt sammen med andre. Dette kommer fra en Harvard rapport som fulgte 206 i ca 80 år (Over nearly 80 years, Harvard study has been showing how to live a healthy and happy life)
Her fant de også ut at nære og meningsfulle vennskap var en bedre måte å forutsi helsa til noen enn kolesterol. Epikur levde selv et liv i sin flotte hage sammen med sine nærmeste venner i et forsøk på å leve det komfortable livet han kunne. Selv Om vi andre ikke bare kan bygge en flott og frodig hage rett ved middelhavet så kan vi alle jobbe for å vedlikeholde og styrke de vennskapene vi allerede har
3: Strev etter indre fred: Et av de viktigste delene av epikurisme og selv om det kanskje er litt klisje, men likevel sjeldent fulgt i disse dager er det å være lykkelig med hva du har. Epikur mente at ønske etter noe nytt i seg selv var en form for lidelse og derfor en seriøs fiende av glede. Det å være selvstendig av eksterne ting som penger, materielle goder burde heller byttes ut med godene som kommer av samtaler med venner, nære og familie. Epikur sa det at “Med glede mener vi fraværet av smerte i kroppen og problemer i sjelen. Det er ikke en uavbrutt rekkefølge av drikking, ikke seksuelle lyster, ikke glede av fisk og andre delikatesser ved det luksuriøse bord, som gir et bra liv. Det er det edru resonnement. Søken etter begrunnelsen for valg og unngåelse, og forevisning av den troen som fører til oppstyret i sjelen”
Konklusjon
Alt i alt viser epikurisme til et system med enkle sannheter som ser ut til å bli bevist gjennom moderne studier om hva som skaper lykke. Det å senke vårt ønske etter et bedre materialistisk liv og sette mer pris og investere mer tid i vennskap. Samt det å ta hånd om de gnagende problemene som er med å skape en angst i livet er virkelig bærebjelkene for epikurismen. Enten det betyr å snakke med en profesjonell eller å meditere, prøve å ikke kjøpe nye klær bare fordi de er i moten nå, eller noe så enkelt som å ta opp telefonen å ringe en venn. Små babyskritt er ikke en dårlig start i letingen etter å leve et enklere og forhåpentligvis lykkeligere liv